Το βιβλίο – σχεδιάγραμμα έκθεσης

Πολλοί παράγοντες συμβάλλουν στην ψυχική και πνευματική ολοκλήρωση του ανθρώπου: έ­νας απ’ αυτούς είναι και το βιβλίο. Να θεμελιώ­σετε με επιχειρήματα την παραπάνω άποψη.

Διαπίστωση

Πρέπει να προσέξουμε το ρήμα «συμβάλλει»· πράγματι το βιβλίο είναι ένας από τους πολλούς παράγοντες που συμβάλλει στην ψυ­χική και πνευματική ολοκλήρωση του ανθρώπου άλλοι τέτοιοι παράγοντες είναι το θέατρο, η μουσική, ο κινηματογράφος κ.ά. Ό­μως, αρχικά πρέπει να διευκρινίσουμε τι εννοούμε με τον όρο «ψυ­χική» και «πνευματική» ολοκλήρωση.

  • Ολοκλήρωση είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη των δυνατοτήτων του ανθρώπου.
  • Ψυχική ολοκλήρωση είναι η δυνατότητα που έχει κάποιο άτομο:

–       Να αναπτύξει όλα τα ψυχικά εφόδια που διαθέτει «εν δυνά­μει» ή, αν είναι δυνατόν, να τα αποκτήσει. (Σημαντικός είναι ο ρόλος της θέλησης, της υπομονής, της επιμονής, της αυτο­κυριαρχίας κ.ά.)

–       Να αναπτύξει τα στοιχεία εκείνα του «Είναι» του που συνδέ­ονται με αυτό που ονομάζεται «ανώτερη σφαίρα» της ανθρώ­πινης υπόστασης: την ευαισθησία, τη νηφαλιότητα κ.ά.

–       Να καλύψει τις βαθύτερες ανάγκες της ψυχής.

  • Πνευματική ολοκλήρωση είναι η ανάπτυξη ή η απόκτηση όλων των πνευματικών, διανοητικών χαρισμάτων που, πάλι, είτε λαν­θάνουν είτε δεν υπάρχουν καν δηλαδή ευφυΐα, ευστροφία, κρί­ση, παρατηρητικότητα, φαντασία κ.ά.

Τέλος, βιβλίο είναι το υλικό εκείνο προϊόν στο οποίο περιλαμ­βάνονται τα μορφοποιημένα δημιουργήματα του ανθρώπινου πνεύματος είναι η «σάρκα» που φέρει το «αόρατο» πνεύμα, εί­ναι ο φορέας του πνεύματος που έγινε αντικείμενο και πήρε «σάρκα και οστά».

Το βιβλίο, γενικά μπορεί να διακριθεί σε:

  • λογοτεχνικό (όλα τα είδη),
  • επιστημονικό,
  • φιλοσοφικό (εδώ εντάσσονται και τα δοκίμια),
  • πληροφοριακό – «δημοσιογραφικό»,
  • εκλαϊκευτικό – ψυχαγωγικό (που, μερικές φορές πια, μπορεί

να είναι και πολύ «ανάλαφρο»).

 

Πώς, τώρα, το βιβλίο μπορεί να συμβάλλει στην ψυχική ολο­κλήρωση του ατόμου; Ας παρακολουθήσουμε προσεκτικά τους παρακάτω συλλογισμούς.

 

–       Ψυχική ολοκλήρωση αρχικά σημαίνει ανάπτυξη των ψυχι­κών δυνάμεων του ανθρώπου.

Η μελέτη ενός βιβλίου, ειδικά αν αυτό είναι φιλοσοφικό ή δοκίμιο αναδεικνύει προβλήματα.

  • Το άτομο πρέπει να μην εγκαταλείψει την προσπάθεια, να μην πτοηθεί με την πρώτη δυσκολία.
  • Έτσι καλλιεργεί την αυτοκυριαρχία, και «πιέζει» τον εαυ­τό του να μην εγκαταλείψει τη δυσκολία.
  • Αντέχοντας την πρώτη «αποτυχία» καλλιεργεί την υπομο­νή.
  • Επαναλαμβάνοντας την προσπάθεια ασκείται στην επιμο­νή.
  • Μελετώντας το βιβλίο, κρατώντας σημειώσεις πιθανόν, συ­νηθίζει τον προγραμματισμό και αποκτά μεθοδικότητα (η οποία μπορεί να ενταχθεί και στα πνευματικά εφόδια).
  • Κατανοώντας το βιβλίο, εκτός από το ότι διευρύνει τους ορίζοντές του, βλέπει συγχρόνως και τα όριά του, διευρύ­νει δηλαδή την αυτογνωσία του.

Τέλος, η ικανοποίηση πως προσπέλασε τελικά τα όποια εμπόδια, διευρύνει την αυτοπεποίθησή του.

Το βιβλίο, ειδικά το λογοτεχνικό, αγγίζει πολύ «λεπτές» σφαίρες της ανθρώπινης ύπαρξης.

  • Αν πάρουμε υπόψη πως η Τέχνη (και, φυσικά, και η Λογο­τεχνία) εκφράζει το «ανέκφραστο» (Wittgenstein), τότε τμή­ματα του ανθρώπινου «Είναι» που δε θα μπορούσαν να εκ­φραστούν με άλλους τρόπους, τώρα εκφράζονται μέσω της Τέχνης.
  • Αποφορτίζει το άτομο, γιατί το αποσπά από τη σκληρή πραγματικότητα.

Άρα το βιβλίο, ειδικά το λογοτεχνικό, «παράγει» κάθαρση, αποφόρτιση, ψυχική ηρεμία’ και κατορθώντας να αγγίξει τμή­ματα του «Είναι» δύσκολα προσπελάσιμα με τα συνήθη μέσα, καλύπτει ψυχικές ανάγκες που, αν καλυφθούν, εξασφαλίζε­ται η ψυχική ισορροπία και, έτσι, και απ’ αυτή τη σκοπιά το βιβλίο συμβάλλει στην ψυχική ολοκλήρωση.

 

Το βιβλίο, όμως, συμβάλλει και στην ανάπτυξη των διανοη­τικών δυνατοτήτων.

  • Απαιτεί την προσοχή του αναγνώστη και έτσι καλλιεργεί­ται η παρατηρητικότητα και η αυτοκυριαρχία για την οποία μιλήσαμε πιο πάνω.
  • Καλλιεργείται η μνήμη, διότι για την κατανόησή του χρειά­ζεται η ικανότητα συγκράτησης πληροφοριών (π.χ. διαβά­ζοντας ένα πεζογράφημα πρέπει να θυμάται κάποιος όλα όσα αναφέρονται για να μπορεί να το παρακολουθήσει, ει­δικά αν αυτό είναι ογκώδες αλλιώς χάνει τη συνέχεια, τη ροή).
  • Καλλιεργείται η κρίση, διότι διαβάζοντας πολλά βιβλία πά­νω στο ίδιο θέμα καλείται πια να πάρει θέση να συγκρίνει, να εγκρίνει, να απορρίψει.
  • Αναπτύσσεται η φαντασία, διότι το βιβλίο δε δίνει έτοιμη την εικόνα, όπως π.χ. ο κινηματογράφος ή η τηλεόραση, αλλά το υποκείμενο μόνο του τη συγκροτεί.

 

Καλλιεργείται η διεισδυτικότητα, η συνθετική ικανότη­τα, διότι προσπαθεί να κατανοήσει κάτι «δύσκολο», να «συγκροτήσει» με λογικό επιχείρημα ένα «σκοτεινό» λό­γο, κάποιο απόφθεγμα προεκτείνοντας κάτι που διάβασε, παράγοντας κάτι καινούργιο, ενεργοποιείται η ευφυΐα (αν υπάρχει) γιατί η ευφυΐα [ευ + φύω = καλά + γεννώ = μπορεί να «γεννήσει» το μυαλό μου] ξεπερνά την εξυπνά­δα, μιας και ο «έξυπνος» απλά δεν είναι «εν ύπνω» (εκ + ύπνος), προσλαμβάνει ό,τι εμπίπτει στο αντιληπτικό του πεδίο, ενώ ο ευφυής πάει πιο πέρα από ότι προσέλαβε. Καλλιεργείται και η αφαιρετική ικανότητα, διότι έχοντας διαβάσει ένα βιβλίο, εκ των πραγμάτων, θα κρατήσει τα πιο ουσιώδη, θα κάνει ίσως κάποια «αποδελτίωση».

– Οι νέες πληροφορίες διευρύνουν, σίγουρα, το γνωστικό ο­ρίζοντα, κάνουν το άτομο ικανό να χρησιμοποιεί πια τις διανοητικές του δυνάμεις χωρίς εξωτερική καθοδήγηση, το κάνουν δηλαδή «ώριμο», μιας και «ανωριμότητα σημαί­νει να μην μπορείς να χρησιμοποιείς το μυαλό σου χωρίς εξωτερική καθοδήγηση» (Kant).

 

Γενικά, το βιβλίο δεν είναι μόνο ένα «παράθυρο στον κόσμο»’ είναι και μια «πόρτα» για να «μπούμε» στον εσωτερικό μας κόσμο και να δούμε αυτό που υπήρχε αλλά δεν το ξέραμε να δούμε δηλαδή τον ίδιο μας τον εαυτό. Γιατί, όλα όσα πιο πάνω αναφέραμε πως είναι «καρποί» της επαφής με το βιβλίο, μάλλον φαίνεται να υπάρ­χουν μέσα μας και το βιβλίο -καθώς και κάθε εξωτερικό ερέθισμα- απλώς τα ενεργοποιεί «Ουδέν εκ του μηδενός» αν κάποιος δεν έχει προδιάθεση ευφυΐας, όσα βιβλία κι αν διαβάσει δε θα την απο­κτήσει. Το βιβλίο, όμως, είναι «ο επαρκής όρος», ή, έστω, ένας από τους επαρκείς όρους ώστε όσα αναφέραμε να αξιοποιηθούν.