Σκοποί της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στη Γ΄ Λυκείου

ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

Με τη διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στο Ενιαίο Λύκειο επιδιώκεται:

1. Να επιτευχθούν οι γενικοί μορφωτικοί – ανθρωπιστικοί σκοποί του μαθήματος με τη μελέτη σε βάθος από το πρωτότυπο επιλεγμένων
κειμένων της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας, αντιπροσωπευτικών των κυριοτέρων ειδών της.

2. Να διευρυνθεί αυτή η ανθρωπογνωστική σπουδή με τη συμπληρωματική διδασκαλία από μετάφραση κειμένων που συνδέονται άμεσα και λειτουργικά με τα ερμηνευόμενα από το πρωτότυπο κείμενα.

3. Να φωτιστεί πληρέστερα το νόημα των ερμηνευόμενων από το πρω
τότυπο κειμένων με την κατάλληλη διδακτική εκμετάλλευση παράλ
ληλων κειμένων του ίδιου ή άλλων συγγραφέων.

4. Να διευρυνθεί και να βαθύνει η γνώση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, ενός από τα βασικότερα στοιχεία του αρχαιοελληνικού πολιτισμού αλλά και του κυριότερου φορέα του.

ΣΚΟΠΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΣΤΗ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ.

• Να γνωρίσουν οι μαθητές χαρακτηριστικές πτυχές του φιλοσοφικού
λόγου των αρχαίων Ελλήνων και να εντάξουν τη φιλοσοφία στην ιστορική εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής γραμματείας.

• Να επικοινωνήσουν με τον λόγο δύο μεγάλων Ελλήνων φιλοσόφων,
του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, των οποίων η σκέψη κυριάρχησε
όχι μόνο στον αρχαίο κόσμο, αλλά και στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια ιστορία του πνεύματος.

• Να επισημάνουν βασικά κοινά σημεία και διαφορές των δύο φιλοσό
φων σχετικά με την οργάνωση της πολιτείας, την κύρια αποστολή της (την εξασφάλιση της ευτυχίας όλων των πολιτών), την οργάνωση και τον σκοπό της εκπαίδευσης των πολιτών, αλλά και το βάρος της προσωπικής ευθύνης τους τόσο στην ατομική τους ζωή όσο και στη ζωή του κοινωνικού συνόλου.

• Να εκτιμήσουν τον κυρίαρχο ρόλο της δικαιοσύνης για τη ζωή και την πρόοδο κάθε πολιτείας και τους συνεκτικούς δεσμούς της, δηλαδή τους νόμους που στηρίζονται στη δικαιοσύνη.

• Να συνειδητοποιήσουν το γεγονός ότι η ατομική αρετή δεν μπορούσε να νοηθεί στην αρχαία Ελλάδα παρά μόνο στενά δεμένη με την πολιτική αρετή και ότι η ευτυχία του ατόμου εύρισκε την πλήρη δικαίωση της στην ευτυχία όλων των πολιτών στο πλαίσιο του δημοκρατικού πολιτεύματος.

• Να διερευνήσουν στα ερμηνευόμενα αποσπάσματα την αντίληψη των αρχαίων ότι η ευδαιμονία του ατόμου, απώτερος σκοπός της ζωής τους, έχει πνευματικές ρίζες και στηρίζεται στην αρετή και ότι με αυτό τον γνώμονα οργάνωναν κάθε δραστηριότητα τους ως ατόμων και ως πολιτών.
ΣΚΟΠΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΣΤΗ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ: ΣΩΚΡΑΤΙΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ “ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ” & “ΠΟΛΙΤΕΙΑ” ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ

• Διδακτικοί στόχοι

1. Να εντοπίσουν οι μαθητές τον πρακτικό σκοπό της διδασκαλίας των σοφιστών, όπως παρουσιάζεται από τον Πρωταγόρα (ευβουλία περί των οικείων)

2. Να συγκρίνουν τη θέση αυτή του Πρωταγόρα με ανάλογη του Ισοκράτη που περιέχεται στον Παναθηναϊκό λόγο του (§ 26-34).

3. Να διερευνήσουν τα ερείσματα της θέσης του Πρωταγόρα για το διδακτό της αρετής, τα οποία προκύπτουν τόσο από τον μύθο όσο και από τον λόγο του, καθώς και τη διαφορετική βάση, στην οποία στηρίζει το διδακτό της αρετής ο Σωκράτης.

4. Να εκτιμήσουν την κεντρική θέση της παιδείας στη ζωή της αθηναϊκής κοινωνίας, αλλά και τον σημαντικότατο ρόλο της για την ύπαρξη της ίδιας της δημοκρατίας.